tankarstugan.blogg.se

Mina tankar till det mest overkliga - bröstcancer

SÖMN!

Publicerad 2024-09-24 09:50:59 i Allmänt,

Jag har under en längre tid haft svårigheter med sömnen. Det som fungerat ett tag har sedan slutat fungera. Inte utan mediciner förstås. Jag ÄR trött men kommer inte till ro och det där sömntåget kommer aldrig. Det var nog i torsdags förra veckan som jag fick prova nya medikamenter. Jag kallar det för zombie-tabletter. Man plockade bort en del av mina ordinarie mediciner och la till denna. Effekten av den var att jag blev vinglig, sömnig, yr. Jag kunde knappt borsta tänderna. Klas fick gå bakom mig i trappan till övervåningen och det var knappt jag klarade det. Väl uppe i korridoren vinglade jag mig framåt till sovrummet. Hur jag bytte om till nattlinne är för mig en gåta. Men till slut så låg jag i sängen ändå. Helt utslagen. Jag går på toa flera gånger på natten och jag fick lov att väcka Klas så han kunde vara med mig som stöd när jag förflyttade mig. Det var fruktansvärt jobbigt då jag kände det som att hela jag var i ett zombie liknande tillstånd. Sov men ändå vaken. Det tog fram till lunch nästa dag då jag började känna mig ok igen inklusive 1 timmes vila i soffan. 
Nästa natt. Justering men ändå samma zombie-medicin men reducering av andra mediciner. Ska det funka denna gång? Svaret är nej. Jag fick mardrömmar och kunde inte sova. Jag kände mig mer vaken än vad jag gör på dagarna. Mardrömmar har jag inte drömt på flera år så det var väldigt obehagligt. Snurr, snurr, snurr i sängen. Det är nog jobbigt att vända på sig med en kropp som inte riktigt har muskler och ork att göra det. Det blir mycket stök och stånk. 
Denna natt hade jag kanske någon liten förhoppning om att det skulle fungera. Ytterligare reducering av tabletter. Om jag inte kommer till ro och kan somna har jag ytterligare en "knock-down" tablett att ta till. Den tabletten fick jag lov att använda eftersom jag inte kunnat somna. Jag måste ha slumrat till för helt plötsligt vaknar jag av att jag skriker rakt ut av en mardröm. Nääää, nu får det vara slutlaborerat med denna tablett. Jag är ett komplicerat stycke patient med sömnsvårigheter. Jag får inte många timmars sömn per natt. Till saken tillhör också att jag tar kortison - på morgonen - som kan påverka sömnen. Men en hel arsenal av tabletter tar jag redan så jag hoppas läkaren på ASIH hittar något bra så jag får SOVA!!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela