tankarstugan.blogg.se

Mina tankar till det mest overkliga - bröstcancer

Veckan som gått

Publicerad 2023-02-26 15:52:54 i Allmänt,

Jag jobbade som vanligt både måndag och tisdag. Det gick bra och det  hände inget speciellt. Det fungerar bra med att jag får "uppdrag" från Charlotte om vilken patient jag kan besöka. 
På onsdag var det PBM igen. Vi har nu kommit halvvägs i behandlingen. Jag hade enskilt möte med Malin vilket handlade om hur mina nya strategier fungerar på jobbet. Jag har nu haft min "glo-tid" när jag kommer till jobbet. Jag loggar in med mitt kort men inget mer än så. Jag tittar på patientlistan men jag går inte in där och läser. Glo-tiden varar ungefär 6-7 minuter. Det fungerar bra. Ganska skönt faktiskt att bara sitta och göra ingenting. Men svårt. Testa själv. 
Tagit min paus på ca 15 min. 
Vi pratade också om sömnen och jag gör nu som Malin säger. (Vad klok hon är :-D ). Jag sover bra för det mesta. Jag ligger inte vaken i alla fall. 
 
Dagens ämne var KÄNSLOR. Vilka känslor har vi och vad finns det för känslor? Känslor har vi för att orientera oss i livet. 
....Skuld, skam, ångest/oro, glädje, ilska, sorg, uppgivenhet, ledsen, nyfiken .... ja, listan kan göras lång. Hur reagerar vi på känslor? 3 saker hör ihop:
Vad händer när TANKAR dyker upp? Vad känner vi i KROPPEN? Hur reagerar vi och hur är vårt BETEENDE? Veckans uppgift är att jobba med känslor som vi tycker är jobbiga och vi ska inte låta våra känslor styra oss. Vi ska helt enkelt exponera oss. Det kommer att ge oss nya erfarenheter. 
 
Jag börjar så sakteliga återhämta mig. Men jag kom på en sak som jag kanske inte skrivit om...Jag har ju haft grupp pass på SATS som jag gått på ganska länge. Och med samma instruktör på dom passen. När jag blev sjukskriven i början på novemeber så tappade jag ju all motivation till vad träning hette. Jag kände helt enkelt ingen glädje i något. Så jag gick inte på mina pass som jag tyckt så jättemycket om :-( 
Jag tänkte att jag skulle prova på ett pass som varit en av mina favoriter. Powerstep. Både träning med stepbräda och styrka. Jag tror att jag tog ut mig i början av passet. Trodde väl att jag skulle orka precis som vanligt. Jag tog fler och fler pauser. Drack vatten. Torkade svett ur pennan. Till slut började jag må illa. Tog fler pauser. Sen insåg jag att jag inte skulle kunna utföra hela passet. Jag hade ställt mig vid sidan av lokalen så jag hade nära till desinfektion sprayen och torkpapper. Så jag spritade av mina saker och gick från passet. Jag kände mig som den sämsta människa i världen. Så svag och ynklig. Nu inser jag att jag började på en alltför hög nivå. Det funkar ju inte att köra järnet och tro att det ska fungera. Jag är inte en dålig människa för det. Det gäller att börja där man är. Jag har inte varit på det passet igen. Jag får ta det senare. När jag är redo helt enkelt. 
De passen jag går på nu är Core (mage), ett tillfälligt Hatha Yoga-pass, Body Balance. Där emellan försöker jag komma ut och springa. Men OBS! jag springer faktiskt långsamt. Det gjorde jag exempelvis idag. En ganska kuperad slinga men jag tog det lugnt och klarade hela slingan med råge. Jätteskönt! Å sen lite sol på näsan också. 
 
Ja, efter gruppbehandlingen så hade jag och en tjej i gruppen bestämt att vi skulle äta lunch och gå och kolla i shoppingcentret i Globen. Det var en jättetrevlig stund. Vi alla i gruppen har en förståelse för varandra och kan förstå när vi inte mår så bra. Vi har olika erfarenheter i bagaget. 
 
I fredags var vi några som hade ett extra insatt besök hos fysioterapeuten Oscar. Det hela handlade om avslappning och avspänning. Vi gjorde många praktiska övningar. Avslappning liggande på golvet, stretch, basal kroppskännedom, ansiktavslappning, avslappning i hakan, käkarna, avslappning för att underlätta den ev huvudvärken. Det var en nyttig stund. En hel del av detta känner jag ju till men det gäller ju att bli påmind så att jag kan använda mig av tipsen. Det ska väl bli människa av mig också nån gång.....

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela