tankarstugan.blogg.se

Mina tankar till det mest overkliga - bröstcancer

Psykolog, tandläkare, doktor och plastikkirurg

Publicerad 2021-02-04 17:58:03 i Allmänt,

Jisses vad jag hade besök förra veckan (fredag och måndag). Eftersom jag i slutet på förra året var väldigt nedstämd och stressad över allt som hänt sen i somras så kändes det som att hela jag slutade att fungera. När jag väl fått börja med mina Citalopram i låg dos så har allt känts lättare. Jag känner mig gladare, lättare till sinnet, absolut inte irriterad eller arg på någon. Så som jag vill vara egentligen. Men jag "fuskar". Att jag inte tar tag i mitt mående själv. Men det är några som sagt till mig att så är det ju inte alls. I alla fall....när jag var hos doktorn i december så rådde han mig till att boka in samtal med psykolog. Psykolog!! Hjälp. Det lät väldigt allvarligt. Men eftersom jag känt mig så nedstämd och att jag nog borde reda ut allt som hänt så tyckte jag nog innerst inne att det var en god idé. Så jag bokade en tid. Sen började jag ångra mig. Tänkte att jag mådde så bra att jag inte behövde det där samtalet. Det var väldigt nära att jag bokade av det. Men jag gjorde inte det. 
Så vi träffades digitalt. Det tog inte lång stund förrän jag brast i gråt. Ok, jag är nog rätt skör ändå. Det var ett bra samtal. Vi bokade in 3 samtal till. Till nästa gång ska jag fundera över vad det är jag konkret jag behöver hjälp med. Jag har funderat. Hela livet har jag haft en väldigt dålig självkänsla. Självförtroende och självkänsla är 2 helt olika saker. Men det vet ni säkert redan. 
 
SJÄLVKÄNSLA:
Självkänsla är den grundkänsla du har inför din egen person. Det handlar om hur du värderar dig själv. Om du har en stabil självkänsla känner du oftast att du duger bra som du är. Du har en inre känsla av att vara accepterad. Självkänslan har väldigt lite att göra med vad du klarar av att göra. Den berörs inte heller så mycket av om du får bekräftelse på dina handlingar och prestationer.Självkänslan växer i miljöer där du får känna dig omtyckt och betydelsefull för andra människor. En svagare självkänsla kan tvärtom göra att du är särskilt känslig för kritik och motgångar.
SJÄLVFÖRTROENDE:
Att ha bra självförtroende handlar om hur bra du tror att du kan klara av olika saker. Men bra självförtroende behöver inte innebära att du också har en stabil självkänsla. Du kan ha olika bra självförtroende i olika situationer. Men du kan också ha ett allmänt bra självförtroende. När du lyckas med saker växer självförtroendet och du blir säkrare på att det kommer att gå bra även nästa gång.
 
 
I stora drag. Självförtroende tycker jag att jag har. Men självkänslan är det sämre med och vad jag vet så har jag känt så här under en stor del av livet. Jag kanske ses som en person som är säker på mig själv men i grunden är jag livrädd för att misslyckas. Jag ogillar kritik - mycket för att jag inte vet hur jag ska hantera den - och är väldigt rädd för konflikter. Mm mm mm. 
Jag hoppas att psykologen kan hjälpa mig att jobba med detta. Fortsättning följer. 
 
Sen var det dags för den sista delen av rotfyllningen hos tandläkaren! Det gick faktiskt riktigt bra. Det första jag ville veta var hur mycket jag skulle betala. Jag googlade fram att en rotfyllning kostar ca 5000 kronor vilket jag absolut inte ville betala eftersom tandläkaren gjort en lagning som jag betalade över 3000:- för och som inte blev bra. Så till min stora glädje så betalade jag faktiskt ingenting för rotfyllningen. Jag gissar att hon talat med sin chef. Eftersom hon inte berättat för mig från början vad hela kalaset skulle kosta så behövde jag inte betala nånting alls! Jag var tacksam förstås och som ett bevis på hennes godhet så köpte jag en knippe tulpaner till henne som tack för hjälpen. Hon blev förstås överlycklig! End of story!! :-D
 
På måndag morgon var det besök hos min fina husläkare. Det visade sig att det egentligen rörde som ett uppföljningsbesök efter att jag återigen börjat med Citalopram. Ett bra samtal då hon är väldigt förstående och empatisk. Jag är alltid nöjd när jag går därifrån. 
 
Under eftermiddagen tog jag bilen till NKS för att äntligen få till ett återbesök till plastikkirurgen efter min Diep Lambå. Det besöket var inbokat 26 oktober men blev avbokat och det som jag misstänkte var korrekt. Hon hade fått Corona. Det här återbesöket hade jag tänkt mig att hon skulle titta på resultatet och sen bestämma tid för tatuering av bröstvårta. Men jag hade fel. Istället så började hon prata om hur de ska ordna till och finjustera BÅDA brösten. Fettsuga höger bröst (det opererade). Ta bort den lilla hylla som sitter ovanför bröstet. Lägga till fett på mitt "vanliga" bröst, ta bort en liten "flärp" som jag har efter buk ärret. Det finns inte så mycket fett att suga från buken/magen utan då tar man det från de sk bilringarna. De är inte heller så stora och mycket att ta av men det räcker tydligen. För mig låter det som ett stort ingrepp men kallas tydligen bara för "fett sugning" och görs under en dag operation och jag får gå hem samma dag. Dock är det så att jag inte  får träna på 1-2 månader. Huuuuuu! Hur ska det gå. Det blir ett nytt trauma igen. Vara utan träning IGEN! Jag frågade om jag fick gå på powerwalk?? Måste du gå så fort? sa hon. Är man plastikkirurg tror jag att man är lite av en perfektionist. Man vill att det jobb man gör blir snyggt. Förresten så glömde jag en sak. I samma operation gör dom också en bröstvårta! Lyfta tungt får jag väl inte heller göra. Men det kan jag ju överlåta till min kollega sjukgymnasten. Jobba hoppas jag att jag kan göra ändå. Så farligt kan det väl inte vara.....
 
Ha det gott!! 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela