tankarstugan.blogg.se

Mina tankar till det mest overkliga - bröstcancer

Jag fortsätter ... för nu har jag fyllt 50 :-)

Publicerad 2019-03-25 13:18:19 i Allmänt,

19 december 2018
Vi var uppe någorlunda tidigt. Vi ordnar vår egen frukost och allt vi behöver finns här.Det tar alltid lite tid för oss att komma iväg...vi hade bestämt oss för att bestiga det höga berget som vi ser här utanför vår cottage. Man kan se en stig som går upp där. Barnen var helt med på det och vi packade ryggan med vatten, apelsiner, solskydd mm. Utrustade med bra skor började vi gå men kom tyvärr inte så långt. Tyvärr var stigen avstängd så då fick vi fixa en ny plan. Då fick det bli Napier istället. Ev besöka akvariet och Ocean Spa med flera varmvattenbassänger och en motionsbassäng. Vi skippade akvariet pga brist på tid. Käkade lunch på Emerson Street som är gågatan som ligger mitt i centrum. Det var skönt att bada lite. Klas och barnen hade innan dess spelat minigolf och jag tog en prommis längs hamnpromenaden. Cykel hade vi kunnat hyra här och cyklat längs hamnen. Det var i allafall skönt att röra på sig! Vi började sen röra oss mot Hawk´s Bay så vi hade en inbokad vinprovning kl 17.00. Vi svidade om och sen provade vi en massa goda viner. Det ena godare än det andra. Vita, röda och rosé. Vi blev  t om visade ner till källarendär vinerna låg i stora ektunnor och gottade sig. Vi bestämde oss för att köpa vin och få dem hemskeppade med båt. Det blev 10 flaskor! Klas drack inte så mycket vin på provningen eftersom vi skulle iväg och köpa pizza i byn North Havlock. Pizzan var supergod och vi drack champagne till pizzan :-D
Napier var en väldigt fin, trevlig och prydlig stad med många fina hus. Vi upplever så mycket så huvudet svämmar över! Men vi njuter av livet!

20 december 2018
Vi klev upp redan 6.30 eftersom vi har över 30 mil att köra idag! Vi ska till Wellington och det ligger längst söderut på Nordön. Just nu regnar det och är +16 grader.
---------------------------------------------------------
Nu har vi bara 3,5 mil kvar. Det har varit kurvigt så Ellen har mått illa, tills vi fick tag på åksjuketabletter. Jag har ju glömt barnens necessär hemma i Sverige och i den fanns Ellens åksjuketabletter. Vi har kört på serpentinvägar i bergen med otroliga vyer så att man nästan tappar andan. ...Vi kom till Hotel Rydges vid 15.30. Det har tagit nästan hela daden att bila hit. Regn efter vägen och kallt är det här , ca +12 grader. Fint hotellrum! Vi tog broschyrer från lobbyn och jag ville i allafall besöka Hobbit och Zealandia. Men det blev inte så pga att dom stängde redan kl 17.00. :-(
Vi tog i allafall en cable car upp till toppen av Wellington där även Botaniska trädgården finns. Häftig utsikt över stan och här är verkligen blandat mellan skyskrapor och hus uppe bland höjderna i bergen. Vi tog en promenad i Botaniska Trädgården. Barnen behövde springa av sig och där fanns en rolig lekplats. Sen började vi vandra neråt och passerade olika delar av trädgården. Det var väldigt vackert! Med stora Aloe Vera träd, ormbunkar (nationalväxt), rhododendron, hibiskus och framför allt rosor! Det blev mycket foton. Supervackert! Vi vandrade hela vägen ned där barnens energi tog slut. Vi hittade till slut en undangömd kinesisk restaurang och det var god mat. Sen en kort promenad i hamnområdet. Det var kallt så fort tillbaka till hotellet. Nu är Klas och barnen i poolen på hotellet och jag softar på rummet. Det blir tidig morgon imorgon. Kl 09.00 går färjan till Syndön!