tankarstugan.blogg.se

Mina tankar till det mest overkliga - bröstcancer

Vi reser vidare

Publicerad 2019-04-23 20:27:54 i Allmänt,

23 december 2018

Gofrukost igen! Vi bestämde oss för att göra stan. Vi gick ut - checkade ut först. Precis utanför hotellet ligger katedralen som förstördes vid vulkanutbrottet 2011. Inte så länge sedan! Bredvid låg ett litet torg där en blind man spelade och sjöng vackert. Jag började prata med honom. Han kände till lite om Sverige. En spårvagn går runt hela citykärnan och man kunde köpa biljetter som gällde hela dagen. Så vi åkte runt och kom förbi ett Jordbävningsmuseum som Ellen ville gå in på. Så det gjorde vi. Det var väldigt intressant men vilken förödelse! Det blev mer verkligt och man förstod att mycket handlar om jordbävningen 2010 och 2011. Den förstörde stora delar av Christchurch och många byggnader är under upprustning. Flera byggnader var också igenbommade, antingen pga rasrisk men också att de var helt förstörda. Klockan hant bli mycket och vi skulle lämna tillbaka vår hyrbil och hämta upp vår campervan -> husbil! GPS:en fick återigen fnatt och kunde inte guida oss till Apollo. Till slut, efter många om och men och lite fantasi hittade vi firman. Klockan var då 16.39 och dom hade stängt kl 16.30!!Det stod inget på vår voucher om det!Vi fick betala en avgift på 75NZ för att dom skulle hjälpa oss efter stängningstid. Vi hade dessvärre inget val så det var bara att betala. Att skriva papper och formulär tog sin tid men till slut kunde vi packa in allt i husbilen; en riktig mastodont till husbil! Klas åkte iväg och lämnade hyrbilen.och fick skjuts tillbaka. Sen var vi på väg i vår bamsing! Klas såg ut som en direktör i förarsätet :-D   Vi försökte hitta en mataffär för att handla det vi behövde för alla våra dagar. Det tog tid! Vi packade in alla kylvaror, torrvaror osv. Kort efter att vi startat pangade det till! Ena luckan ovanpå där Ellen och Leo satt åkte upp och duschkrämen som vi precis köpt dundrade ner på bordet och ner på golvet. Naturligtvis hade den spruckit och allt innehåll rann ut innan vi fick stopp på husbilen, parkerade och stannade. Frenetiskt fick vi börja torka. Suck! Eftersom vi ändå stannat åt vi middag där och då. Grillad kyckling och kall sallad. Diskade. Sen fortsatte vi att köra å köra å köra å köra. Utan GPS. Vi fortsatte på väg 73. Det blev mörkare och mörkare och sen dimma. Slingriga och kurviga vägar och vi såg ingenting. Vi visste inte riktigt var vi var någonstans. Jag tittade på Campermate appen och kunde se att det fanns en campingplats en bit från Castle Hill som hette Mistletoe och den kom vi till till slut. Vi körde in på en guppig grusväg. Några bilar och några jeepar stod parkerade där. Det var trångt och lerigt och väldigt mörkt. Trångt att backa. Till slut stod vi på plats. Barnen hade somnat för länge sen. Vi började bädda uppe på loftet åt barnen och åt oss längst bak. Vi gjorde oss i ordning för natten och satte på värmen. Jag vaknade flera gånger under natten av att det var svinkallt! Sov igenom hela natten ändå men att vakna upp till en iskall husbil var inte kul. Det visade sig att batteriet var dåligt laddat, värmen fungerade inte och kylskåpet var varmt! Fick ta på varma kläder.

24 december 2018 JULAFTON!!

God Jul!!
Klas började med att felsöka. Till slut fick han ringa till assistansen. Vi behövde ladda batteriet och bo över på en plats som hade el. Vi kom iväg och bara några kilometer bort fanns ett litet hotell som hette Bealey som hade elström och här ska vi spendera natten. Vi anmälde oss och for sedan iväg för att gå på en liten vandring uppför till ett vattenfall från bergen. Vi kom till en liten by med ett informationscenter. Jag läste att dom hade en gratis guidetur upp mot vattenfallet Devils Punchbowl. Det var en fantastisk tur. Vi vaknade till ca +10 grader och idag har det varit minst +25 grader varmt! Jätteskönt! Här är otroliga vidder och vackra vyer. Det går inte att beskriva. Vi kom upp till ungefär halva vattenfallet och det var otroligt! Man kom inte högre upp än så. Man får nypa sig i armen för att förstå det vackra. Sen var vi värd kaffe och glass. Till julmiddag har vi ätit revbensspjäll och potatis med chokladefterrätt. Imorgon ska vi bila låååååångt för att komma ut på den västra kusten. Nu ska vi planera för imorgon!!