tankarstugan.blogg.se

Mina tankar till det mest overkliga - bröstcancer

Ljusmeditation

Publicerad 2015-05-30 20:12:09 i Allmänt,

St Eriks kapell. Lördag kväll kl 19. Långt ner i källaren. Det är fullt med kvinnor i rummet. Rummet är fyllt med tända ljus. Detta har den underbara undersköterskan Rebecka ordnat. Stolar placerade i en halvcirkel med fokus på alla ljus. Det är mörkt i rummet. Det är ljusen som lyser upp rummet. Vi blir guidade genom en ljusmeditation. Med fokus på en ljuslåga blundar vi så. I vår kropp flödar ett ljus. Kroppsdel för kroppsdel. Mitt hjärta blir fyllt av ljus. När hela kroppen är ljusfylld öppnar vi ögonen och fokuserar åter på en av ljuslågorna på bordet. Vi får rikta vårt ljus till den eller de personer som först kommer upp i vårt huvud. Där kommer min familj. Efter det även till någon som vi inte riktigt tycker om. Därefter börjar Rebecka spela på sin gitarr och sjunger de vackraste visorna. Det blir väldigt känslosamt i rummet. Många börjar snörvla och gråta. Det är en otroligt vacker och härlig stämning. Gråt kan vara vackert. Jag som alltid gråter när det blir känslofyllt lyckas denna gång att inte gråta. Jag känner en oerhörd kärlek till mig själv och till de personer som står mig nära. Livet är värdefullt. I min grupp är det helt fantastiska kvinnor som alla har sin historia att berätta. 
När sången och musiken tystnar längtar jag efter en till och vill bara fortsätta sitta i detta ljus. Vi får tända ett ljus. Jag tänder ett ljus för mig själv, för mina nära och för de personer som inte längre finns i livet och som jag saknar. All kärlek till dem och till mig själv. 
När vi sitter på vår stol är det en kvinna som frågar om hon får be en bön. Hon tackar för livet, för den kärlek vår far ger oss. Jag är inte religiös men bönen hon ber är vacker. På en hes stämma börjar hon sjunga. Ingen psalm men en vacker text. Flera i min grupp börjar gråta. Den här stunden har varit en oerhörd känsloupplevelse som jag inte kommer att glömma. 
Jag känner mig uppfylld av glädje och kärlek när jag lämnar rummet. Jag går stilla uppför trappan och till hissen för att ta mig till mitt rum. Det finns ingen aktivitet ikväll som kan överstiga den här. Det blev en närapå religiös upplevelse ikväll. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela